غزل عشق

دل نوشته های یه دانشجو

غزل عشق

دل نوشته های یه دانشجو

غزل عشق

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۴۸ ب.ظ

شهوت و غضب دو راه نفوذ شیطان در بنی آدم

در تفسیر قمی از امام صادق ـ علیه السلام ـ  در ضمن حدیثی روایت شده : ابلیس عرض کرد: بارالها تو عادل هستی و هرگز جور و ستم روا نداری. آیا ثواب اعمال و عبودیت من بیهوده شد؟ پرودگار فرمود: هرچه خواهی از امور دنیا بخواه، برابر ثوابِ اعمالِ تو می دهم. شیطان اولین بار دوام زندگی خود را تا روز قیامت خواستار شد. پرودگار فرمود: به تو عطا نمودم.

 عرض کرد: مرا بر فرزندان آدم مسلط نما، پرودگار فرمود: تو را بر آنان مسلط نمودم.

عرض کرد: مانند خون در عروق آنان راه یابم. پرودگار فرمود: تو را آنچنان قرار دادم.

عرض کرد: فرزندی برای آنان به وجود نیاید جز اینکه برای من دو فرزند پدید آید و من آنها را ببینم ولی آنها مرا نبینند و به هر صورت که خواهم بر آنها آشکار شوم و به آن صورت در آیم. پرودگار فرمود: عطا نمودم.

عرض کرد: زیاده بفرما. پرودگار فرمود: دل و قلب آنها را محل و منزل تو و ذریه تو قرار دادم . عرض کرد: مرا کافی است .

در تفسیر این روایت آمده است: منظور شیطان از اینکه فرزندی برای آنان به وجود نیاید جز اینکه دو فرزند برای من پدید آید مراد آن باشد که در نهاد هر یک از افراد بشر دو نیروی شهوت و غضب بگذاری تا بتوانم با آن دو نیرو، بر آنان مسلط شوم و بر عقلشان غلبه یابم.

و منظور از اینکه من آنها را ببینم ولی آنها مرا نبینند این است که ابلیس کاملا بر خاطرات پی در پی و اندیشه و مکر بشر، هر لحظه آگاه باشد و لحظه ای از افکار بشر پنهان نباشد و بتواند با آن وسوسه نماید و بر مردم امر متشبه نشود و تشخیص ندهند که نیرنگ شیطانی است، بلکه هر عمل پسندیده و یا ناپسند را از فکر و اندیشه خود پندارند که زیاده سبب فرهیختگی آنها خواهد بود، زیرا چه بسیار انجام امور خیر و مصالح عمومی و یا عبادت که بواسطۀ ترغیب ابلیس آغاز می شود و به نیرنگ او به پایان می یابد.

و اما منظور از اینکه به هر صورت که خواهم در آیم، این است که چنانچه اجرای نیرنگ و دشمنی من با بشر وابسته به آن شود که خود را به طور تمثل به هیئت حیوان یا بشر نمایش دهم و بر تخیل آنها احاطه یابم که تمثل مرا تجسم پندارند و بتوانم نیرنگ خود را بر آنان تحمیل نماییم. همچنانکه ابلیس به صورت پیرمردی  در دارالندوه خود را به مشرکین ارائه داد و پیشنهاد کرد و همه سخنان او را شنیدند که می گفت همه قبایل عرب باید در قتل محمد ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ شرکت کنند به این صورت که  از هر قبیله ای یک نفر انتخاب شود و از قریش نیز یک نفر و همه شبانه در بستر، او را به قبل رسانند.

 اما منظور از اینکه قلب و دل بشر را محل و منزل ابلیس و فرزندان وی قرار دادم، مراد آن باشد که اکثر افراد بشر بر حسب طبع، پایبند هوا و هوس و به کار بردن نیروی شهوت و غضب هستند. در این صورت ابلیس کاملا می تواند بر خاطرات آنان فرمانروایی کند و با نیروی جاذبه خود آنها را برباید و نیرنگ خود را بر آنان تحمیل کند.

در روایت دیگری از امام صادق ـ علیه السلام ـ آمده است که : قلب بشر دارای دو نیروی پذیرش و شنوائی است و بر یکی از آن دو، فرشته ای گماشته شده که او را به خیر ارشاد می کنند و بر دیگری شیطانِ فتنه انگیزی گمارده شده . و هر یک او را امر و نهی می نمایند. شیطان او را به گناه دعوت می کند و فرشته او را از عصیان می ترساند...

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۱۵
علی رضا

نظرات  (۲۰)

۱۵ مهر ۹۲ ، ۲۱:۲۴ محمد حسین خانی کوثرخیزی
ممنونم ازتون انشاالله بتونیم به بطن معانی این حقایق برسیم

۱۵ مهر ۹۲ ، ۲۱:۵۵ شیدای مجنون
سلام
بسیار جامع و کامل بود استفاده کردیم
متشکرم
به امید روزی که یا ایمان کامل و بدون ذره ای رسوخ شیطان در وجودمان به مبدا ابدیمان بازگردیم
الهی آمین
یاحق
۱۶ مهر ۹۲ ، ۰۰:۵۲ حسین مزینانی

سلام جیلی مفید بود.ممنون موفق باشی.

۱۶ مهر ۹۲ ، ۰۱:۲۵ نجوای قلم
سالروز پیونداسوه عدل وعدالت حضرت علی (ع) وبی بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س)را تبریک عرض می نمایم.
یا علی مدد.
اعوذبالله من الشیطان الرجیم
ممنونم..مفید بود

سلام[گل]

امام على علیه السلام:

«أَعظَمُ النّاسِ ذُلاًّ الطّامِعُ الحَریصُ المُریبُ»

ذلیل ترین مردم، کسى است که طمعکار، حریص و وسوسه گر باشد.
غررالحکم، ج2، ص259، ح2549

۱۷ مهر ۹۲ ، ۰۲:۳۸ سیّدمیلاد موسوی
زندگی به مثل یه فیلم از پیش تعیین شده می مونه، اینکه پروردگار بندگانی بیافریند و به فرشتگان بگه که سجده کنید و همه سجده کنند جز ابلیس و بعد ابلیس بیاد گولشون بزنه و الی آخر... اگر در قرآن نبود، این رو داستانی خنده دار و خیالباف تصور می کردم، خوب لابد از پیش تعیین شده هست که ابلیس حتماً باید از فرمان پروردگار سرپیچی کنه که تا اینجا برسه..! شاید.. نمی دونم، پژوهش هام و استدلالم در حدی نیست که بتونم این داستان یا واقعیت ابلیس رو که در قرآن اومده هضم کنم و با زندگی واقعی پیوندش بدم..
ولی به هرحال باید خشم و شهوت رو در کنترل خویش در بیاریم...
 سلام
در عجبم از مردمی که به دنبال دنیایی هستند که روز به روز از آن دورتر میشوند و غافلند از آخرتی که روز به روز به آن نزدیکتر میشوند …
حضرت علی (ع)
۱۸ مهر ۹۲ ، ۰۸:۲۸ دلقک غمگین
سلام ممنون که همیشه بهم سر زدید

شرمنده که دور جواب دادم   دانشجویی و هزار درد سر

بازم مر30


بای
۱۸ مهر ۹۲ ، ۰۹:۵۷ منتظر(خلوتی با خویشتن)
سشلام ممنون مرسی مفیدو و زیبا بود1
راستی به روزم و دونستن اشکالاتم از طرف شما برام خیلی ارزش منده قدم رنجه کنیئ مشعوف میشم1
یا علی مدد1
التماس دعای مخصوص دارم!

سلام برادر عزیز ...

دست شما درد نکنه ... مطالعه کردم ... برای همه و خودم آرزو می کنم که

همیشه در پناه خدا محفوظ باشیم ...

بهترین ها را برایتان آرزو می کنم ...


من سنگ صبورم ...توچه هستی ...؟

بی نام و نشونم ... تو چه هستی ...؟




........................................ارادتمند.................................................
سلام وب زیبایی داری به منم سر بزن
۱۹ مهر ۹۲ ، ۱۱:۴۰ سرباز سایبری رهبر
سلام احسن
خدایا!!

کمکم کن قلم که در دست می گیرم، به یاد تو باشم و

آنچه می نگارم، مورد رضای تو باشد.

خدایا!!

بر صفحه تاریک دلم با قلم الهی ات نقشی بزن که تا زنده ام،

به مفید بودن در هستی بی پایانت به خود ببالم.

خدایا!!

در این ماه مهر، از مهر بی کران خویش باز هم به من ببخش

واین آغازِ دوباره را برایم آغازی مبارک رقم بزن.

خدایا!!
یاریم کن نگاهم.... در افق این فضای مجازی....

 جز برای تو.....نبیند
 انگشتانم ..... جز برای تو.....کلیدی را فشار ندهند.
۲۲ مهر ۹۲ ، ۱۸:۵۱ منتظر(خلوتی با خویشتن)
سلام ممنونم از حضور سبزتون کاشکی کمی موردیو دقیق میگفتین و میگفتین برای حلش چیکار کنم میدونم که جای کار زیادی دارم!
ممنونم از اینکه قدم رنجه کردین راستی التماس دعای مخصوص دارم تو این روزا منم فراموش نکنین  یا علی مدد!

۲۴ مهر ۹۲ ، ۱۱:۴۵ سجاد عبدی

امروز امتحان ابراهیم...

امتحان اسماعیل ...

دیروز پرواز مسلم بر فراز دارالاماره ...

و اما امروز به بعد سه نقطه ( . . .)      !


عید قربان بر شما مبارک...
▌║█║Copyright ©sajjadabdi ▌║█║

سلام ...
ممنون از اینکه وقت گذاشتی و شعر رو خوندی ...
این اولین شعری هست که جرأت کردم و در وبلاگم نوشتم ...
اعتمادبه نفسم بالاست ولی در مورد شعرهام هنوز اعتمادبه نفس پیدا نکردم ...
متأسفانه مشغله های زیاد باعث شده که نتونم تمرکز لازم رو داشته باشم و اکثر شعرهام ناقصه و فرصت تصحیح و تفکر لازم رو ندارم ...
التماس دعا ...

بهترین ها رو برایتان آرزو می کنم ...

.........................................ارادتمند................................................
سلام علیرضای عزیز ...

هروقت فرصت کردید تشریف بیارید ...

بهترین ها را برایتان آرزو می کنم ...

...............................................ارادتمند..............................................
برخلاف آنچه که تصور می شود:

یاد امام حسین علیه السلام فقط مخصوص یک روز ، یک دهه و یک ماه نیست ...

یک زندگی، او را در قلب و ذهنت داشته باش ؛

بگذار پیام و عطر گل سرخی بی نظیر ، یک عمر معطرت کند ...
لاله گون بر گشتی امشب در فضا ای ماه خون

گوییا در بحر خون کردی شنا ای ماه خون

از گریبان افق با روی خونین سر زدی

یا که شستی چهره از خون خدا ای ماه خون

بازشو از ره که ترسم باز با دیدار تو

تازه گردد داغ ختم الانبیا ای ماه خون

باز شو از ره که می بینم کنار علقمه

دسا سقا می شود از تن جدا ای ماه خون

باز شو از ره که می بینم زشمشیر جفا

می شود فرق علی اکبر دوتا ای ماه خون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی